


Aquesta setmana excepcionalment l’han posat a la vista i veneració del públic i pel que es veu els torinesos i els italians en general aniran a milers a contemplar-lo. A Catalunya tenim un facsímil al Museu Bíblic de Tarragona que, si l’aneu a veure, quedareu decebuts perquè, a ull nu, el que més es veu són les parts cremades de la tela però els detalls que ens descriuen les fotos treballades només s’endevinen amb sistemes sofisticats. Si aneu doncs al bíblic de Tarragona podreu observar el mateix que els que es desplaçaran a Torí (Itàlia) per veure la roba venerada com original.
Sembla fora de dubte que aquesta tela embolicà algun dia un cos que havia estat crucificat. Hi ha opinions dispars referent a l’antigüitat de la relíquia, dels efectes visuals, de les anàlisis de les partícules infinitèssimes... Queda per tant obert el debat de si la peça és autèntica, o una falsificació o si és d’una altra època. No hi ha precedents per endevinar com és que quedés impregnat el negatiu del personatge amb el que fou embolicat.
Les nostres televisions han corregut a desmarcar-se (per això els paguen) parlant de la notícia en tercera persona i dient que l’Esgésia creu que és el llençol amb el que van embolicar el cos de Crist.
Els periodistes tenen tot el dret a ésser anticlericals o simplement laics (amb l’interès de donar una notícia neutra) però el que no poden fer és mentir o demostrar la seva ignorància.
Per què dic això? Perquè l’Església mai no ha cregut que aquest sigui el llençol autèntic. La veracitat científica està i estarà en mans dels científics i cal estar oberts a totes les noves tècniques que es descobreixin. Cap creient no està condicionat a creure en aquesta relíquia ni en cap altra (posem per exemple la de Sant Jaume de Compostela).
L’església venera aquesta peça “sagrada” com una icona, de la mateixa manera que venerem la imatge de la Mare de Déu de Montserrat. Aquest Sant Llençol, sigui el veritable o no ho sigui, condueix el creient a contemplar la Passió de Nostre Senyor Jesucrist de la mateixa manera que la imatge de fusta de la Moreneta ens porta a contemplar la Mare de Jesús. Una i l’altre no són més que icones. Aquestes relíquies tenen un valor afegit que és: els anys i panys que fa que han estat objecte de la veneració de moltíssims creients.
Sembla estrany que els mateixos que guardaran com un tresor una samarreta signada per un jugador de futbol (del que cobren més diners) emprin un llenguatge ofensiu (perquè dir que ens ho creiem és tractar-nos de babaus per si un dia es descobreix que no és autèntic l’objecte de veneració) quan es tracte de llenguatges de temes de la religió. Tinc la impressió que encara vivim en la clandestinitat on tot valia per anar contra algú.
JOSEP ESCÓS I SARSANEDAS
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada